Közeleg a Black Friday, az egész világot vásárlási lázban tartó kedvezmények napja, ahol nemcsak a plázákban állnak kígyózó sorokban az emberek, az online térben is óriási akciók csábítanak azonnali pénzköltésre. Idén utoljára kell azonban megkérnünk német vagy olasz barátunkat, rendeljék meg ők a kedvenc konyhai gépünk vagy régóta áhított karóránk, a világhálón tetten érhető, tagállamonként eltérő vásárlási feltételek december 3-tól megszűnnek.Hatályba lép ugyanis az Európai Unió területi alapú tartalomkorlátozásokkal szembeni rendelete, az úgynevezett Geo-blocking rendelet. Hogy mit értünk geo-blocking alatt, és az milyen hatással lesz a digitális szférában lebonyolított vásárlásokra, az alábbiakban szemlézzük.

Hogyan működik a geo-blocking?

Az e-kereskedelemben a szolgáltatásokat vagy termékeket kínáló vállalkozás felismeri az internethasználó földrajzi helyzetét, és vagy blokkolja őt a tartalom elérésétől, vagy továbbirányítja egy olyan weboldalra, amely engedélyezi az ő lokációjából is a hozzáférést. Más esetekben meghatározott országokban regisztrált bankkártyával nem teszik teljesíthetővé a fizetést. Ezek a korlátozások lehetőséget teremtenek a vállalkozásoknak arra, hogy ugyanazon terméket vagy szolgáltatást különböző áron kínálják a vásárlóknak földrajzi elhelyezkedésükhöz mérten.

Ennek következményeképp, az online térben sérül az EU egységes belső piaca. Egy mesterséges határ képződik, amely megkülönbözteti a vásárlókat geográfiai helyzetük alapján. Erre reagálva született meg az EU rendelete, azzal a célkitűzéssel, hogy megszüntesse a diszkriminációt eredményező e-kereskedelmi gyakorlatot.

Melyek azok az e-kereskedelmi gyakorlatok, amelyeknek véget kell vetni?

A TaylorWessing közleményében sorba szedte őket. Először is fontos tisztázni, hogy a rendelet minden olyan e-kereskedőre és weboldalra vonatkozik, amely tevékenységét az Európai Unión belül fejti ki. Ezen kereskedőknek tilos az olyan állampolgárságon, lakóhelyen, letelepedési helyen alapuló megkülönböztető gyakorlat folytatása, mint:

  1. az online tartalom blokkolása az internet felhasználó földrajzi lokációja alapján, vagy azonnali továbbirányítása egy másik, számára hozzáférhetővé tett oldalra, a felhasználó beleegyezése nélkül.
  2. A kereskedők nem diszkriminálhatnak meghatározott tranzakciók megtagadásával, illetve a vásárlók nemzetisége és bankkártyájuk regisztrált földrajzi elhelyezkedése alapján.
  3. Az eladók nem alkalmazhatnak különböző kereskedelmi feltételeket a saját tagállamukban tartózkodó vásárlókat érintő ügyletekre, szemben a más tagállamban tartózkodó vásárlókkal.

Az eladónak minden tagállamban ugyanolyan kereskedelmi kondíciók mellett kell biztosítani, hogy a vásárló az eladó termékéhez hozzáférhessen, az elektronikus úton nyújtott szolgáltatását (pl. felhőalapú adattárolási szolgáltatások) igénybe vehesse, továbbá minden szolgáltatást (koncert jegyek, autókölcsönzés) elérhessen, amelyeket az eladó saját tagállamában tartózkodó vásárlóknak biztosít.

Számos kivételt említhetünk azonban a rendelet hatálya alól. A szabályozás nem alkalmazható a pénzügyi szolgáltatásokra, az elektronikus hírközlési szolgáltatásokra és hálózatokra, a közlekedési szolgáltatásokra, az egészségügyi szolgáltatásokra, az audiovizuális szolgáltatásokra és a magán biztonsági szolgálatokra. Felmerül a kérdés, hogy a geo-blockingnak köszönhetően egységes kínálatot érünk-e el a Netflixen és egyéb streaming szolgáltatókon? A választ rövidre zárja a rendelet, amennyiben kimondja, hogy a szerzői joggal védett digitális tartalmak, például az e-könyvek, a számítógépes játékok vagy a streaming szolgáltatások a kivételek körét erősítik.

Fontos kiemelni, hogy a rendelet nem kötelezi a kereskedőt arra, hogy biztosítsa a szállítást minden tagállamba. Ha tehát a jövő évi Black Friday során kedvenc okosóránkat megrendeljük Magyarországról, az azonos fizetési feltételek garantáltak lesznek, a szállításhoz azonban lehet, hogy továbbra is igénybe kell vennünk német ismerőseink közreműködését.